24 Ocak 2011 Pazartesi

Bölüm2; Fermantasyon

Maserasyon işlemini bitirmek demek,cibre dediğimiz ezilmiş üzümlerde kabuk ile şırayı biribirinden ayırmak demektir.İtiraf edeyim ki en zorlandığım kısım.Neden zorlandım?Çünkü gerekli alet edevat yoktu da ondan. Yapmamız gereken işlem cibreyi sıkmak ama neyle?Bu işlem için üzüm sıkıcılar var ama 700-800 TL'den başlayan fiyatlarla.İleride belki bir tane sahip olurum ama 60 kg üzüm içinde gerek yok diye düşündüm ve kolları sıvadım.Bulabildiğim en geniş makarna süzgeci,plastik huni,kova, pastik maşrapa ve eldiven.Makarna süzgecini kovanın üzerine koyuyorum, maşrapa ile cibreyi süzgece boşaltıyorum,bir süre bekleyip ellerim ile sıkıyorum ve böylece kabuklar süzgeçte kalıyor ama elimle sıktığım için kabuklar parçalanarak şıraya geçiyor ki bu olmaz.Elle sıkmayı bıraktım.Bu seferde fire çok oluyor. Ama yapacak bir şey yok.Bu konuda çözüm sizin hayalgücünüze kalmış.Bu konuya bir çözüm bulmak için aklıma not düşüyorum. Dikkat etmemiz gereken bir başka nokta da üzümün çekirdekleri. Bunlar ezilip kırılmayacak. Çünkü  üzümün saplarına olduğu gibi çekirdeklerinde de ''tanen'' denen madde vardır. Bu çekirdekleri ezmeden,kırmdan cibreden ayırıyoruz
Süzgecin altındaki kovada biriken şıra ne olacak?Aslında şırayı bir tülbentten geçirerek damcanaya alacaktım. Ama baktım ki eğer tülbentten geçirerek damacanaya koyarsam saatler değil günlerce beklemem gerekecek. Vazgeçtim.Direk koavadan huni yardımı ile damacanaya boşattım.Damacana için de bir parantez açalım. Aslında şarap için en uygun olanı cam damacana.Ancak aramama rağmen bizim burda cam damacana bulamadım.İnternetteki fiyatlarda pahalı geldi.Nasıl olsa ilk deneme bahanesini kullanarak cam damacana almaktan vazgeçtim.Bildiğiniz 19 lt'lik pet su damacanalarından kullandım.Şİmdi elimde omzuna  kadar dolu, iki adet 19 litrelik damacana şarap,pardon şıra var.
HAVA KİLİDİ
Şimdi bu damacanalar ıöyle bir kapatalım ki içindeki gaz dışarı çıksın ama içeriye hava girmesin. Kafanız karıştı değil mi? Kolay hallederiz. Çözüm şu;Bu damacanarın kapaklarını deliyoruz.İçine akvaryum hortumunu biraz sokuyoruz ama şıranın içine girmeyecek.Kenarlarını silikon ile kapatıyoruz.Hortumun diğer ucunu içi su dolu bir bardağa yaklaşık 1 cm sokuyoruz.Nedir bu?Hava kilidi.Veya internetten sipariş veriyoruz geliyor.Ben tahmin ettiğiniz gibi kendim yaptım.Aslında kendi yaptığınız hava kilidinde su içerisinde kabarcıkları görebilme avantajına sahipsiniz.Bu duruma fermantasyon deniyor.Böylece şıradaki bakteriler mayalanmaya devam ediyor.Mayalanma sonucu oluşan gaz hortum ile dışarı çıkıyor.Ancak hortumun diğer ucunda su olduğu için içeriye hava girmiyor.
Ben hava kilitlerini de taktım, hortumları suyun içerisine soktum.Hemen hava kabarcığı bekliyordum ancak hemen çıkmadı.Bende beklemeye başladım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder